tisdag 22 september 2009

Sveriges första sms-roman - flipp eller flopp?

Jag läser om Sveriges första sms-roman. Boken har smygpremiär i samband med Bokmässan i Göteborg nu till helgen.

Det är alltid roligt med kampanjer som på något sätt sticker ut. Att använda mobilen på det här sättet som navet i en kampanj, får åtminstone mig att le. Men sedan börjar jag tänka efter.

Enligt kampanjsidan kan "alla med en mobiltelefon kan vara med och skapa romanen. Det blir ett kollektivt skapande av gigantiska proportioner där vi alla tillsammans är både författare och publik." Demokratiskt, härligt och vågat. Men – blir inte resultatet ett enda stort kaos?

I pressmeddelandet från Tre, läser jag vidare: "Förutom alla vanliga mobilanvändare kommer ett antal kända författare att medverka i den här interaktiva berättarstafetten där alla bidrar till att historien växer fram. Boken kommer även att publiceras i tryckt form."

Hur den här stafettpinnen – med många miljoner människor som potentiell bärar – kommer att vandra vidare, det har jag ingen aning om. Det förtäljer inte historien – än. Men blir resultatet mer än en enda stor röra, är jag imponerad. Än så länge nöjer jag mig dock med att tycka följande om kampanjen: en rolig idé som på pappret känns relevant för Tre och Vulkan (skapare av kampanjen).

Inga kommentarer: